Fotosiden / Smagen af Danmark 2021

Smagen af Danmark 2021

Hornslet Seniorer har været på en fantatisk og oplevelsesrig tur rundt i det midt-og nordjyske.

Mandag eftermiddag ankom vi til Ans rejsers hotel Dolphin i Herning, som var vores base de næste fire dage.
Det er et hotel, med Julie i spidsen og et dejligt personale, der skaber nærvær og fællesskab.

Tirsdag startede vi med at besøge et hollandsk ægtepar, der driver et økologisk landbrug, en økologisk campingplads og gårdbutik. Stedet er særlig kendt for for deres jersey køer, som selvfølge leverer mælk til Thise mejeri.

Næste stop var Månsson som ligger 25 km. syd for Herning. Her så vi og hørte om den økologiske proces omkring grønsager. Stedet er danmarks største producent at icebergersalat. De har også en stor produktion af mange andre grønsager, blandt andet radisser. Her bliver også produceret mange æg. Vi sluttede i gårdbutikken, hvor der er alverdens lokale råvarer og et væld af dufte. Vi fik en dejlig frokost med økologiske råvarer fra stedet.

Smagen af Danmark 2021

Onsdag var vi på den jyske hede, hvor vi havde kromanden fra Grønhøj kro med som guide. Han fortalte om heden og hvordan kartoffeltyskerne kom tik danmark og lærte danskerne at både spise og dyrke kartofler. Herefter kørte vi til Grønhøj kro der er en fredet Kgl.Privilegeret kro fra 1848. Kroen har været i familiens eje siden 1864. Som 5. gereration drives kroen i dag af kromanden og hans kone.
Kroens staldbygninger og gæstebolig benyttes idag som Morten korck og
veteranbilmuseer.
Næste stop på vores smagsrejse ligger mellem Viborg og Randers og hedder "Cold Hand Winery", der ligger midt i en stor æbelplantage, hvor noget af verdens bedste frugtvin produceres. Vi oplevede processen bag produktionen og sidst, men ikke mindst skulle vi smage på de fine vine.
På vej tilbage til hotellet så vi et udpluk af serværdigheder i Herning.

På hotellet var der under middagen en dejlig dinnermusik og herefter socialt samvær.

Torsdag skulle vi på en lang tur til Nordvestjylland. Første stop var hos Vestjysk delikatesse hvor Sonja og Martin Mose på deres nedlagte landejemdom ved Tvis har indrettet en gårdbutik med krydderier, som de selv blander og har fået stor succes med.

Så gik turen videre til Stenbjerg Vi var selvfølgelig en tur helt nede ved vandet. her var der en god vesterhavs vind. Til frokost var vi på Stenbjerg kro, her fik vi en helt særlig natur park platte, med friske råvarer direkte fra Naturpark Thy.
Sidst på eftermiddagen ankommer vi til brænderiet Limfjorden. Her besøgte vi ægteparret Silvia og Ole som startede deres første destilleri i 2003 på Mors. Siden flyttede de til Sundsøre i Østsalling i den gamle færgekro og efter at have renoveret og bygget bryggeri åbnede brænderiet Limfjorden. Her bliver producret whisky, Gin, Rom og meget andet.
Den sidste aften på hotellet var alle sejl sat til for ar det skulle blive endnu en hyggelig aften. Efter middagen var der musikalsk underholding med "John Mogensen". En masse dejlig musik og kendte sange vi kunne syng med på.
En stor tak til Julie og hendes søde personale og en kæmpe tak til Jan, der var vores guide på hele turen.